اقتصادی ترین نهال گردو کدام است؟
نوشته شده توسط : palizgerdo

اقتصادی ترین نهال گردو کدام است؟

ارقام گردو تولید شده در ایران به مراتب بیشتر از سایر کشورهای منطقه است، و این زمینه برای باغدارات فراهم است تا علاوه بر گونه های بومی از گونه های وارداتی نیز بهره مند شوند.همه باغداران دوست دارند از ارقام پربار گردو استفاده کنند، بنابراین بهتر است که از ارقام گردو مانند گونه های اصلاح شده استفاده کنند که محصول زیادی تولید می کند.

 

مهمترین ویژگی نهال گردو چندلر

اگرچه انواع مختلفی از گردو در ایران وجود دارد، اما بهترین و مهمترین آن ارقام تجاری می باشد که نسبت به سایر درختان گردو از باردهی بیشتری برخوردار هستند، ارقام تجاری گردو به طور متوسط در هر هکتار ۱۰ الی ۱۵ تن باردهی دارند. البته این میزان باردهی در صورت آبیاری و هرس به موقع به ۲۰ تن نیز افزایش می یابد.

از ارقام گردو تجاری و اقتصادی ترین نهال گردو می توان به، نهال گردو دماوند، نهال گردو فرنور، نهال گردوی فرانکت و نهال گردو چندلر اشاره کرد. این گونه از ارقام معمولا در سال دوم کاشت شروع به باردهی کرده و در سال پنجم به صرفه اقتصادی می رسند.

 

نهال گردو چندلر

بهترین ارقام گردو در ایران کدام ها هستند؟

درختان گردو عمر طولانی دارند و به طور متوسط حدود ۱۰۰ سال عمر می کنند و صرفه اقتصادی آنها نیز به ۳۰ الی ۴۰ سال می رسد و باغدار می تواند در این مدت از میوه آن استفاده کند. معمولا میزان باردهی آنها در هر هکتار حدود ۸ الی ۱۵ تن بوده و ارقام تجاری آن ۱۰ الی ۱۵ تن در هر هکتار است. این مقدار می تواند در مناطق مختلف متفاوت باشد. در شرایط بسیار خوب و نیز هرس به موقع به خصوص اصلاح تاج درخت گردو این مقدار به ۲۰ تن در هر هکتار نیز می رسد.

قطعا ارقام گردو اصلاح شده و یا پیوندی از بهترین نوع درختان گردو در بازار فروش هستند. برخی از آنها به دلیل وارداتی بودن نسبت به سایر ارقام گردو قیمت گرانی دارد و از نوع ارقام کمیاب نیز به شمار می رود، البته نهالستان هایی نیز در کشورمان وجود دارد که در زمینه اصلاح و پیوند گونه های مختلف گردو فعالیت می کنند و در سال های اخیر به موفقیت های بسیاری خوبی در این زمینه دست یافته اند. پیشنهاد ما به باغداران استفاده از ارقام گردو تولید شده در این مراکز است.

 خرید نهال گردو چندلر

مهمترین ارقام تجاری گردو که در ایران تولید می شود؟

از ارقام گردو تجاری در ایران به جز ارقام بومی می توان به گردو انگلیسی اشاره کرد. گردو انگلیسی  تنها گونه گردو است که به واسطه بذر بزرگ و خوشمزه پر بار و همچنین پوسته نازک خود از نظر تجاری در ایران و سایر کشورها کشت می شود. از گونه های برگریز بوده که از ۱۰ تا ۱۵ متر ارتفاع دارد و دارای یک تنه به قطر ۱.۵ متر می باشد. معمولاً در کوهپایه ها مخصوصاً در مناطقی که سفره آب زیرزمینی زیاد است کاشته می شود. درخت گردو انگلیسی به دلیل چوب با کیفیت بالا، در صنعت مبلمان سازی و دکوراسیون مورد استفاده قرار می گیرد،

علاوه بر این نهال گردو  فرمت نیز یکی دیگر از ارقام پربار و تجاری است، این نوع گردو اصلیت فرانسوی دارد و چند سالی است که در کشورمان کشت می شود و توانسته با آب و هوای ایران به خوبی خود را وقف دهد. از مهمترین ویژگی آن می توان به خواص درمانی مانند؛ درمان ورم معده و روده، درمان سرمازدگی و بیماریهای پوستی، درمان ورم مفاصل و درمان سردرد اشاره کرد. از ارقام گردو صادراتی نیز محسوب می شود.

 

نحوه عمل آوری نهال گردو چندلر

بهترین رقم گردو تولید شده در همدان؟

نهال گردو تویسرکان بهترین رقم گردو تولید شده در همدان است، این نوع گردو به دلیل کیفیت بسیار خوبی که دارد از ارقام گردوی صادراتی محسوب می شود و سالانه چندین تن از گردو تویسرکان به بازار اروپا صادر می شود به همین جهت دارای جایگاه خاصی در کشور است.

ارتفاع این نوع درخت به ۲۰ متر نیز می رسد. آب و هوای معتدل کوهستانی نقش مهمی در باردهی گردوی تویسرکان دارد. از مهمترین ویژگی این نوع گردو می توان به وجود امگا۳  فراوان در آن اشاره کرد.کارشناسان کشاورزی و باغداران همواره گردو تویسرکان را به عنوان محبوب ترین و مهمترین گردوی ایرانی معرفی می کنند.

از ارقام گردوی صادراتی دیگر که در ایران تولید می شود می توان به نهال گردو ژنوتیپ برتر مراغه اشاره کرد که سالانه چندین تن از آن راهی بازار های فروش اروپا و آسیا می شود.





:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: